Dessert for dummies

Om sanningen ska fram förstörde jag GI-middagen redan vid efterrätten. Jag har inget bildbevis, men jag lovar, det här är en efterrätt som imponerar fast den är så lätt att göra att man skäms. Resultatet blir som ett lyxigt wienerbröd. Ursprungsreceptet innehöll rabarber som kokas i lite vatten och socker innan gräddning, men det har jag övergett för länge sen. Jag brukar ta den frukt eller bär som finns närmast till hands. Jag gillar att blanda också, persika hallon, blåbär nektarin …  Om du pudrar florsocker över vid servering ser det extra proffsigt ut.

Bär/fruktbakelser
4 st
2 frysta smördegsplattor
marsankräm av 2½ msk pulver och 1 dl mjölk
Bär eller frukt, t.ex hallon, blåbär, persika, äpple. Frukten skärs i tunna skivor.
1 äggula
florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Tina smördegsplattorna och skär dem sedan i två delar. Lägg en matsked marsankräm i mitten på varj platta och bred ut den, men  spara en kant runt om på ca 1 cm. Toppa krämen med bär och eller skivad frukt. Pensla kanterna med uppvispad äggula. Grädda i ca 20 min, tills bakelsen har fluffat upp sig och fått fin färg. Låt svalna och pudra över florsocker.

  • Gun

    Mmmm. Det här är en av mina favoriter också. Lätt att imponera med. Just nu är det hallon på som gäller.
    Man kan också göra en variant med smörstekt svamp och lök som förrätt.

    • http://earlyearly.wordpress.com ylva

      men inte med marsansås då hoppas jag :)