Bautachips

Just nu går det att få tag på praktfull mangold och en av de bästa sakerna man kan göra med de djupgröna bladen är att fritera den med tempurasmet. De passar fint att servera som förrätt till exempel tillsammans med charkuterier. Jag får krypa till korset och erkänna att jag inte gör min tempurasmet från grunden utan använder tempuramjöl, av den enkla anledningen att jag ännu inte hittat något recept på smet som klår mixen i krispighet. Men jag lovar att återkomma så snart jag knäckt tempurakoden. Har du inte en fritös är det klokt att skaffa en termometer som man kan klämma fast i kastrullkanten, en sk sockertermoteter.

Friterad mangold

till 2 pers
ca 6 st mangoldblad
1 dl tempuramjöl (finns att köpa i asiatiska butiker)
1 1/2 dl vatten
1 1/2-2 l neutral olja till fritering, tex rapsolja
salt

Skölj mangolden och skär av bort stjälkarna. Låt bladen rinna av ordentligt och torka dem sedan med en handduk. Skär varje blad i 2-3 bitar. Ställ in vattnet i ett glas i frysen och låt det stå i ca 10 min (iskallt vatten ger en krispigare smet). Använder du fritös så ta bort korgen (bladen kommer att fastna i den) och ställ in termostaten på 180 grader. Vill du fritera på spisen så använd en stadig kastrull eller gryta och fyll den till hälften (inte mer) med olja. Ställ den helst på en platta som är lite mindre än kastrullen (så att du slipper oljedropp på kastrullen) och hetta upp oljan till 180 grader. Ha ett lock nära till hands ifall oljan skulle börja brinna (men det kommer den inte att göra om den håller 180 grader).

Blanda iskallt vatten och mjöl i en skål med hjälp av en gaffel. Rör bara precis så mycket att allt blandas, det gör inget om det är lite klumpar i smeten. Lägg ner några blad åt gången i smeten, blanda snabbt runt och släpp sedan ner bladen i oljan med hjälp av en tång. Fritera bladen i ca 1 minut. Lyft upp dem med hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper. Fyll inte fritösen/grytan för mycket, utan fritera några blad åt gången. Salta precis innan servering.